چرا وقتي گرسنه نيستيم، غذا مي‌خوريم؟


 

ترجمه: فاطمه افروغ




 

پاسخ متخصصان تغذيه به يک پرسش رايج
 

تا به حال براي‌تان پيش آمده که وقتي سير هستيد، سراغ خوراکي‌هاي وسوسه‌انگيز برويد؟ اگر جواب‌تان مثبت است و نگران اين موضوع هستيد که چرا بعد از سير شدن، دست از غذا خوردن نمي‌کشيد؛ بد نيست بدانيد که بسياري از مردم دنيا، اين ميل و اشتهاي کاذب به غذا را دارند و متخصصان تغذيه مي‌گويند اين عادت مي‌تواند 4 دليل داشته باشد.

تاثير اطرافيان
 

خيلي وقت‌ها ما تصميم مي‌گيريم که مثلا سر ميز شام، تنها يک بشقاب سالاد بخوريم با کمي گوشت بدون چربي، اما وقتي که مي‌بينيم همسرمان، فرزندمان يا حتي پدر و مادرمان با اشتها در حال خوردن يک بشقاب پر برنج با خورش فراوان و نوشابه و سالاد پر از سس هستند، ما هم وسوسه مي‌شويم که مانند آنها غذا بخوريم، در حالي که واقعا به آن اندازه گرسنه نيستيم. پژوهشگران دانشگاه هاروارد و سان‌ديگو در اين‌باره مي‌گويند: «مقوله خوردن، مقوله‌اي است که در آن افراد از نظر رواني مي‌‌توانند به راحتي تحت تاثير اطرافيان خود قرار گيرند، مخصوصا اگر اين اطرافيان چاق و خوش خوراک باشند. افراد يک خانواده، همان‌طور که مي‌توانند تحت تاثير يکديگر قرار بگيرند، مي‌توانند به سادگي دنباله‌روي الگوهاي غلط تغذيه‌اي يکديگر هم باشند.» آنها زنان را بيشتر از مردان تحت تاثير غذا خوردن اطرافيان مي‌دانند و مي‌گويند: «حتي زناني هم که به تناسب اندام خود اهميت مي‌دهند، نمي‌توانند در برابر همسر پرخورشان بنشينند و تنها غذا خوردن او را تماشا کنند، بدون اينکه خودشان لب به غذا بزنند!» دکتر سوزان رابرتز، متخصص تغذيه و استاد دانشگاه تافت هم اعتقاد دارد که نقش زنان در حفظ تغذيه سالم اعضاي خانواده بسيار مهم است، بنابراين او به همه خانم‌ها توصيه مي‌کند که تا مي‌توانند سالم بپزند و سالم بخورند تا همسر و فرزندان تحت تاثير آنها قرار بگيرند. نکته ديگري که دکتر رابرتز به خانم‌ها گوشزد مي‌کند اين است: «هيچ‌گاه بعد از خوردن وعده‌هاي اصلي غذا، خوراکي‌هاي چرب و پرکالري مانند تخمه يا چيپس را به عنوان تنقلات جلوي اعضاي خانواده‌تان نگذاريد زيرا اگر يک نفر هم به سمت آنها دست دراز کند، ساير اعضاي خانواده هم به آنها تمايل پيدا مي‌کنند و اين طوري مي‌شود که شما به عنوان خانم خانه، اسباب چاق شدن سايرين را فراهم آورده‌ايد.»

چاره چيست؟
 

وقتي گرسنه هستيد، سرشام يا ناهار به مهماني نرويد تا اصرارهاي صاحب‌خانه، شما را وادار به غذا خوردن نکند. سر ميز شام يا ناهار، مقدار غذايي که قصد خوردن‌اش را داشتيد براي خودتان بکشيد و بدون توجه به نحوه غذا خوردن ديگران، غذاي‌تان را بخوريد و به محض خالي شدن بشقاب‌تان هم سريع ميز را ترک کنيد تا مدام به خوراکي‌هاي مختلف روي ميز، ناخنک نزنيد.

تاثير منوي رستوران‌ها و تبليغات تلويزيوني
 

مقاومت کردن در برابر منوي رنگارنگ بعضي رستوران‌ها کار مشکلي است. رودررو شدن با يک ليست کامل و بلندبالا از غذاهاي سرشار از چربي و نمک که به زور صدها ماده افزودني خوش‌طعم مي‌شوند، ممکن است هر کسي را وسوسه کند. شايد شما اگر در خانه باشيد، تنها با خوردن يک ساندويچ کوچک سير شويد ولي وقتي در رستوران و در جمع کلي غذا، دسر و پيش‌غذاي مختلف قرار مي‌گيريد، دوست داشته باشيد که يک ساندويچ بزرگ و يک ظرف سالاد به همراه يک بشقاب سيب‌زميني سرخ کرده يا قارچ سوخاري بخوريد. خيلي‌ها هم اين کار را مي‌کنند و چيزي جز چاقي و دل درد نصيب‌شان نمي‌شود اما جالب است که دفعه بعدي که به رستوران مي‌روند، دوباره همه چيز را فراموش مي‌کنند و روز از نو و روزي از نو. اين يک روي سکه است و روي ديگر آن، وسوسه‌ شدن و تمايل پيدا کردن به خوراکي‌هاي چرب و پرکالري در اثر ديدن تبليغات تلويزيوني است. دکتر رابرتز در اين‌باره مي‌گويد: «بسياري از مردم، حتي وقتي کاملا سير هستند، دل‌شان مي‌خواهد چيپس، نوشابه، پفک يا شکلات بخورند و مهم‌ترين دليل اين کار هم مشاهده تبليغ اين هله هوله ها در تلويزيون و به وجود آمدن اشتهاي کاذب در آنهاست.»

چاره چيست؟
 

اگر مي‌خواهيد به رستوران برويد، رستوراني را انتخاب کنيد که سالم‌ترين و محدودترين منو را داشته باشد تا شما هنگام انتخاب غذا سردرگم نشويد. قبل از رفتن به رستوران، فکرش را بکنيد که قصد خوردن چه چيزي را داريد و بدون ديدن منو، غذاي مورد نظرتان را سفارش دهيد. تا آماده شدن غذا هم مدام سرتان را روي اين ميز و‌ آن ميز نچرخانيد يا چشم‌تان به دست گارسون‌ها نباشد تا ديدن يک خوراکي جديد، شما را به خريدن و خوردن آن وسوسه نکند. در مورد تلويزيون هم وقتي که مي‌بينيد کانالي در حال پخش کردن تبليغ خوراکي است و امكان دارد اين تبليغ شما را وسوسه کند، سريع کانال تلويزيون‌تان را عوض کنيد.

تاثير ميان‌وعده‌ها
 

بسياري از ما شنيده‌ايم که بايد 2 بار در روز، يک بار صبح و يک بار عصر، ميان‌وعده بخوريم اما هيچ‌وقت به اينکه چه بخوريم و چه‌طور بخوريم، توجه نمي‌کنيم. به همين خاطر مثلا ساعت 10 صبح يک بسته بزرگ بيسکوييت يا يک تکه بزرگ کيک را به همراه يک ليوان پر شير کاکائو به عنوان ميان‌وعده صبح مي‌خوريم و يک عدد اسنک يا يک بشقاب سيب‌زميني سرخ کرده يا يک ليوان ذرت مکزيکي پر از سس و کره را هم به عنوان ميان‌وعده عصر و تازه فکر مي‌کنيم که خيلي به فکر سلامت خودمان هستيم و داريم به بدن‌مان لطف مي‌کنيم. اما نه! جريان اين‌طوري‌ها هم نيست. ميان‌وعده بايد سبک باشد و مغذي تا گرسنگي و ضعف احتمالي ما را در طول روز از بين ببرد و باعث شود که وعده‌هاي اصلي غذا را با ولع نخوريم. خوردن ميان‌وعده‌هاي سنگين و پرکالري بعد از يک صبحانه يا ناهار مفصل، نه تنها سودي به حال‌مان ندارد، بلکه باعث چاق شدن‌مان مي‌شود.

چاره چيست؟
 

ميوه، شير و انواع مغزهاي خام، بهترين انتخاب، به عنوان يک ميان‌وعده سالم به شمار مي‌آيند که شما مي‌توانيد 2 بار در روز آنها را بخوريد. ضمن اينکه اگر احساس مي‌کنيد که نمي‌توانيد هوس خودتان را در برابر يک ليوان ذرت مکزيکي يا يک بشقاب سيب‌زميني سرخ کرده مهار کنيد، حداقل از فروشنده بخواهيد که اين خوراکي‌ها را بدون سس و کره اضافه در اختيارتان قرار دهد. ضمن اينکه شما مي‌توانيد مواد اوليه خوراکي‌هايي که دوست داريد را بخريد و خودتان درخانه، آنها را تهيه کنيد.

تاثير خانه‌هاي پر از خوراکي
 

گاهي اوقات شما گرسنه هستيد و از سر گرسنگي تصميم به خوردن مي‌گيريد و گاهي هم گرسنه نيستيد و اين رنگ‌ها و بوهاي اشتهابرانگيز هستند که شما را به سمت يک خوراکي مي‌کشانند. به قول دکتر رابرتز، اين روزها چاقي افراد به خاطر پرخوري با شکم پر است. بر اساس تازه‌ترين تحقيقاتي که محققان دانشگاه کلمبيا روي عده‌اي از جوانان انجام داده‌اند، ديده شده است افرادي که قفسه‌هاي کابينت منزل‌شان پر است از تنقلات پرکالري، 56 درصد بيشتر از نياز روزانه‌شان کالري دريافت مي‌کنند و همين امر سبب افزايش روزافزون سير چاقي در جوامع مختلف شده است. خود شما چند بار براي‌تان پيش آمده که با شکم پر، جلوي تلويزيون بنشينيد و درحالي که مشغول تماشاي فيلم يا فوتبال موردعلاقه‌تان هستيد، تند و تند تخمه بشکنيد يا چيپس و ماست پرچرب بخوريد؟ قطعا اين وضعيت چند بار در ماه براي‌تان پيش مي‌آيد و مسلما اين دريافت کالري اضافه به خاطر گرسنگي‌تان نيست. شما بي‌رويه هله‌هوله‌هاي پرکالري را مي‌خوريد چون آنها دم دست‌تان هستند و ذهن‌تان به سمت‌شان متمايل مي‌شود. فقط همين.

چاره چيست؟
 

از همين امروز، قفسه‌هاي کابينت‌تان را از انواع خوراکي‌هاي پرکالري خالي کنيد و به همه اعضاي خانواده‌تان هم بگوييد که اين جور خوراکي‌ها را نخرند و به خانه نياورند. پرکردن فريزر از بستني را هم فراموش کنيد و به جاي آن، انواع مغزهاي بدون نمک، ميوه و حتي انواع خشك آنها را روي ميز و جلوي چشم اعضاي خانواده‌تان قرار دهيد.
منبع:www.salamat.com